fredag 9 oktober 2009

Callcenters får kritik för bristande hänsyn

PITEÅ Fackförbundet Unionen har granskat olika callcenters i Sverige. Resultaten man fått fram är inte positiva.
- Cheferna har ofta dålig kunskap i arbetsmiljö säger Elisabeth Åberg, utredare vid Unionen.

Kritiken grundar sig på att callcenters ägnar sig åt granskning och mätning av varje individ. Cheferna klandras också för att åsidosätta arbetsmiljön om detta upplevs som ett hinder för att uppnå uppsatta mål.
- Jag förstår att callcenterföretag måste göra mätningar, men det är när det sker på personlig nivå som det blir fel. Ska man göra mätningar bör det vara för att kolla kvalitén som en hjälp för personalen, säger Elisabeth Åberg.

”Stämmer inte”
I Piteå så finns det två olika callcenters, ett av dem är Youcall där Ann-Sofie Nilsson är driftchef.
- Jag har sett kritiken men jag måste säga att det inte stämmer in på oss. Vi har en väldigt god relation mellan chefer och personal, säger hon.
JOHANNES GULLBRAND

Inga kommentarer: